Lecție de viață

— Nu, nu, nu, nepoate, mie să nu-mi vii cu de-alde astea! Sînt sătul, sînt scîrbit, sînt imun, nu mă duci tu pe mine, degeaba îți rînjești fasolea și pozezi în fecioara virgină… Eu bani nu-ți dau, să fie clar. Banu’ e ochiu dracului. Mai ales banul nemuncit – una, două, orice zboară se mănîncă. Cu un rac, tot sărac. Muncești – ai, nu muncești – n-ai. Țin minte, parcă era ieri. Eram tînăr, necopt – dar nici prin cap nu mi-a trecut vreodată să mă-mprumut. Și nu m-am împrumutat, am făcut foamea, am făcut setea, am răbdat, am strîns din buci. M-am îndrăgostit și eram sărac. M-am întîlnit cu mătușă-ta în parc, i-am cîntat o serenadă, da’ la cofetărie n-am dus-o. Cofetăria nu-i serioasă, pe legea mea, flencăni cu lingurița-n frișca aia artificială, iar prăjiturile îngrașă. Mergeam la cinema în aer liber, păi ne cocoțam pe un dîmb și vedeam tot ce era de văzut. Și cîte și mai cîte nu făceam fără bani. Vezi că se poate? Cine v-a învățat pe voi că banu’ aduce fericirea?

— Dar, unchiule, n-am venit să-ți cer bani!

Bătrînul cască ochii mari, mari, se îneacă și tușește. Și se învinețește. Și iar tușește. Nepotul sare sprinten:

— Unde-i apa? În frigider?

— Hîîh… hîîrghh… Hîîn cămară, că e încă răcoare afară, la ce bun să consum curentu… E sifon, că-i mai sănătos. Cine știe de unde scot apa aia, plină de radiații, e scumpă, auzi colo, să vinzi apă…

Nepotul îi înfige paharul sub nas.

— Venii să-ți aduc datoria!

— Ce datorie?

— Zece lei, unchiule, ai uitat?

Unchiul îl privește lung.

— Zece lei, zici? Aha, da… da… zece lei, bravo!

Se vede cît colo că nu-și aduce aminte. Gîndul că i-a putut împrumuta ceva pramatiei ușuratice îl amețește, îl asudă. Înșfacă recunoscător bancnota și dispare cu ea cîteva secunde, în dormitor. Se aude scîrțîind șifonierul, apoi sertarul. Cînd se întoarce e mai jovial și mai mai că l-ar invita pe acet tînăr vrednic să ia loc. Nepotul, însă, se grăbește. Îl sărută afectuos și iese.

Bătrînul îl mai reține o clipă, din prag:

— Să nu te împrumuți niciodată, nepoate!

— Nici o grijă.

Acum știe unde-și ține scîrțanul comoara.

Lasă un comentariu