Liniște, dimineața

Se spune că întotdeauna mai există o șansă. Pentru cei zece, nu. Ieșiți de curînd de pe băncile școlii, de-abia ce le-au dat mustețile, nu se știe nici dacă au cunoscut femeia. Ieri erau încă gălăgioși, superficiali, violenți, mîrlani, ca toți băieții. Acum se învîrt în cercuri mature, trasează volute complicate pe dușumeaua murdară. „Doamne Dumnezeule – strigă unul, iluminat – ai milă de mine, nu vreau să mor! Te-am urmat întotdeauna, în Tine cred, scapă-mă!” Strigătul, ieșit din adîncuri, îi trezește pe ceilalți din stupoare. „E absurd! Visez. Știu, știu, știu că visez, lua-v-ar dracu’, am să mă trezesc mîine în patul meu.” „Mama – scîncește pirpiriul – vreau acasă. Vreau acasă, n-am făcut nimic rău, n-am omorît pe nimeni, m-au silit! Mama, vreau acasă!” Cel puternic își privește pumnii. „Am să-mi vîd scump pielea! Hai, băieți, îi atacăm cînd or să intre, le luăm armele și fugim! Toți ca unul!” Cel palid dîrdîie. O să se facă nevăzut. Se va lipi de pereți. Va închide ochii și nici n-or să-și dea seama că a dispărut. Rănitul țipă cel mai tare. El vrea un doctor! Trupa l-ar lua instantaneu la bătaie. Atîrnat de ușă, lunganul strigă de răsună coridoarele: „Vreau să vorbesc cu comandantul! Am ceva important de spus! O să regretați amarnic!” Ultimul ezită. Ar spune ceva, dar renunță. Mai au, toți, numai cîteva ore de trăit și nimeni nu va scăpa. Nimeni. Nici măcar nu-i scris în stele. Stelele n-au treabă cu scrisul, cititul și execuția. Ultimul își imaginează că sărută o fată și roșește. Își privește camarazii, calm. Ca un pește. De-ar avea măcar un colțișor al lui, pentru o labă de rămas bun.

Dimineața, devreme, e liniște. A nins puțin, pămîntul își saltă spinarea urîtă printre ghemotoace. Cei zece băietani scot aburi subțiri. Priviți de la distanță, par a fi, toți, pentru prima dată, egali. Întinși la pămînt, tac ca mortu-n păpușoi, găuriți. Cumințelul e tot calm, dar nu mai are față.

Lasă un răspuns

