Audele

— Dom’ director, să știți că vă aude. Nu glumesc. Ne-a zis cui ați telefonat, ne-a repetat cuvintele și, dacă mă credeți pe cuvînt, a zis că aveți în buzunar două bile cu care vă jucați…
Directorul se uită la Popescu ca la o muscă. Ce prostie mai e și asta?
— Cum ai zis că-l cheamă?
— Georgescu. Costeluș, de la sculărie. Are un auz fantastic, nemaivăzut. A zis – și aici subalternul scade vocea – că ați tras un pîrț fîsîit la ora… 11,27. Scuzați-mă, vă rog să mă scuzați, da’ eu nu cred… Apoi ați deschis geamul.
Directorul încremenește. Da, la 11,27 exact așa s-a-ntîmplat. Avea ședință la și jumătate și trebuise să aerisească repede.
— De unde și pînă unde? întreabă, cuprins de un soi de emoție științifică. De unde l-ați pescuit? A, da, de la sculărie… mormăie el mulțumit. Și cum face?
— Nu știm. Eram la hală, la dracu-n praznic. Și numai ce-l aud spunînd ce v-am spus. De aia, mi-am permis să vă verific. Mi-am zis că e un tîmpit, dar colegii au rîs, cică așa știu ei ce vorbim noi. Aude tot. De la orice distanță.
— Imposibil! Ia adu-l la mine!
— E în anticameră, să trăiți.

Costeluș Georgescu intră în încăpere, cu șapca-n pumn și se uită chiorîș la marele șef, care-l ia domol și blînd la întrebări.
— Ia zi, mă, Costeluș, Costeluș zici că te cheamă, ce face acum secretara mea?
— Își pilește unghiile.
— Ia du-te, Popescule să vezi, așa e?
— Așa e, dom’ director. Pilește.
— Hm, da’ Ionescu, de la magazie, ce face?
Costeluș cade pe gînduri.
— Aha, acu’ nu mai auzi?
— Ba da, da’ nu-ș’ care Ionescu, ăl tînăr sau ăl bătrîn?
— La ce-ți trebuie?
— Ca să văd.
Directorul Stănscu îl privește pe Popescu. Popescu dă din umeri.
— Hai, cu ăl bătrîn.
Costeluș își pune mîna pîlnie la ureche, apoi zice:
— Își suge dinții și se scarpină cu creionul în ureche. Îl aud cum se freacă guma de păr. Are mult păr în urechi, să știți…
— Popescule, dă-i acum telefon! Întreabă-l dacă e adevărat?
— Alo, Ionescu? Ia zi, nene, ți-ai supt dinții? Te scobești în ureche? Nu, n-am înnebunit. Nu, n-avem camere de supraveghre. Nu, nu te dăm afară. Termină! Zi, că altfel, pe cuvîntul meu, te dăm afară. Bun. OK. Ți-i sugeai și te scărpinai… Nu, nu te penalizează nimeni.”

— Mă, băiatule, cum faci?
— Aud, don’ director, numa’ să mă concentrez.
— Buuun. Acum să te văd. Ce zice nevastă-mea?
— Da’ n-o știu pe doamna.
Directorul scoate o poză. Costeluș o privește cu admirație. Cade nițel pe gînduri. Apoi își duce mîna la ureche și zice:
— Soarbe din cafea și pufăie o țigară. Învîrte o brichetă de metal pe o masă de plastic. A, și zice chiar acum „Dragă, sînt liberă pînă diseară. Grăbește-te!
— Cui îi zice, nemernicule? Bărbat sau femeie?
— Nu știu, că pe ceilalți nu-i aud și nici nu-i văd.

Directorul se face verde. Las că rezolvă el problemuța asta. Apoi ochii îi sclipesc. Îl expediază pe Popescu și, misterios, îi arată fenomenului o nouă fotografie.
— Acu’ să te văd, dacă treci de protecția de la Cotroceni.
Costeluș Georgescu belește ochii, îl privește pe director, înghite în sec și se concentrează puțin. Semnalul e cu purici. Ridică o mînă în aer, o rotește și, ca la un ordin, toate zgomotele din jur încetează, iar natura îngheață, ca paralizată. Ai zice că s-a rupt filmul. Apoi, Stănescu, directorul, aude și el… Dar ce aude, înfiorat și transfigurat, nu va spune nimănui, niciodată.

Un gând despre “Audele

Lasă un răspuns

